dinsdag 1 november 2016

Pure Ambacht: een bijzonder soort brood op de plank | Witty Stadsverhalen

De moderne stad is vergeven van ambachtelijke bakkers in alle soorten en maten, vooral de verantwoorde en biologische. Van volkorenbrood en meergranenbrood, zuurdesembrood, spelt- en glutenvrij brood, 50 tinten lichte en donkere roggebroden en pain uit ik weet niet hoeveel verschillende Franse boulognes, en gaat u maar door: de lijst is eindeloos. Je kan je broodwens zo gek niet bedenken of het is wel verkrijgbaar bij één van de vele hippe Broodzaken of Bistro-Bakkerijen, zoals ze tegenwoordig heten, die de moderne stad rijk is. 

Nochtans was ik onlangs blij verrast een heus nieuw type ambachtelijk brood aan te treffen. Op een plek waar je dat dan weer niet zo snel zou verwachten, want weinig hip en door de bank genomen weinig biologisch of duurzaam: een vestiging van een niet nader te noemen grotere supermarktketen.

Daar lag het, als enige in zijn soort, vergezeld van de beloftevolle boodschap: ''Pure Ambacht: Topkwaliteit voor de laagste prijs''. Een authentiek boeren volkoren brood, voor nog geen euro. Koopje, hoor ik u zeggen. 



Dit soort brood schijnt, in al zijn puurheid, ook goed te zijn tijdens één van die zogenaamde ontgiftingskuren, dankzij, de zelfreinigende eigenschappen van de gebruikte ingredienten. Niet voor niets dat de schappen op dit exemplaar na verder leeg waren.

Toch lijkt het mij dat dit type brood wel eens te zwaar op de menselijke maag zou kunnen liggen. Het zou ook nog een niet te onderschatten extra aanzuigende werking kunnen hebben, wat weer kan leiden tot het vasthouden van overtollig vocht. Bijverschijnselen die de eerder geroemde puurheid toch enigszins teniet doen. Zit je daar dan als opgezwollen oedeembolletje, met je o zo pure, ambachtelijk bereide brood waarvan de smaak toch verdacht veel lijkt op die van een spons (niet dat je ooit eerder ook maar geproefd had van een stukje spons, maar bij wijze van spreken).

Los daarvan, ik zou niet weten welk beleg er op zou moeten.

Iemand een suggestie? Ik hoor het graag.

Rotterdam, november 2016
  

Wat zijn Witty Stadsverhalen?
Witty Stadsverhalen zijn mijn eigen, kleine, persoonlijke observaties van dat, wat mij opvalt en wat ik waarneem tijdens mijn vele rondjes door de straten van mijn stad - en, bij tijd en wijle, uitstapjes naar andere steden. Vastgelegd in woord en beeld. Een stukje tekst, soms uitgebreid, dan weer minder, begeleid door foto's of illustraties. De ene keer puur anekdotisch van aard, dan weer beschouwend en soms een tikkeltje maatschappijkritisch. Mijn hoogstpersoonlijke, Witty Blik op de omgeving waarin een groot deel van mijn leven zich afspeelt: het stadslandschap. Of, zo u wilt, de urbane samenleving in een grootstedelijke omgeving.